Zadania dla nauczyciela:
- W pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu wykonać wszystkie zadania podane w programie dla dzieci 3-letnich. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania.
- Ćwiczyć umiejętność poprawnego powtarzania po śladach pojedynczych głosek (zabawa w
Echo
) oraz wydłużania głosek trwałych w wyrazach 2- i 3-fonemowych (zabawa wNawoływanie
). - Ćwiczyć syntezę i analizę sylabową wyrazów 4- i 5-sylabowych. Doskonalic syntezę logotomowo-fonemową i wprowadzić syntezę fonemowo-logotomową. Ćwiczyć syntezę i analizę sylabową z utrudnieniami.
- Uczyć wskazywania od strony lewej do prawej sylab w rozsypankach obrazkowych sylabowych. (Poznawanie linearnej budowy wyrazów).
- Doskonalić pamięć fonetyczną i wzrokową.
- Ćwiczyć
odczytywanie
z ust głosek i prostych wyrazów podawanych bez udziału głosu. (Obraz układu artykulatorów jako znak wizualny głoski). - Ćwiczyć umiejętność porównywania, rozpoznawania i identyfikowania pojedynczych liter oraz sylab zbudowanych z dwóch liter.
- Doskonalić umiejętność posługiwania się przyborami do pisania i rysowania. Uczyć kreślenia po śladach prostych liter, dbając od początku o właściwy kierunek kreślenia. Zapoznać dzieci z właściwym sposobem pisania wyrazów mama i tata.
Literatura:
B. Rocławski, Nauka czytania i pisania, GLOTTISPOL, Gdańsk 2000.