Surdologopedia (łac. surdus - głuchy, gr. logos - słowo, gr. paideia - nauka) - to dział logopedii specjalnej zajmujący się:
- nauczaniem (kształtowaniem) mowy w wypadku jej braku lub utraty,
- usuwaniem zaburzeń głosu,
- usuwaniem trudności w czytaniu i pisaniu u osób z uszkodzonym narządem słuchu.
Przedmiotem badań surdologopedii jest mowa osób z wadą słuchu, a dokładniej teoria i praktyka komunikacji, jej zaburzeń w aspekcie rewalidacji tych osób.
Cel główny:
- kształtowanie, wychowanie i terapia osób z wadą słuchu zgodnie z podstawowymi zasadami logopedii.
Funkcje surdologopedii:
teoretyczna - określa podstawowe pojęcia związane z różnymi aspektami mowy, teorią informacji i komunikacji.
Cel szczegółowy:
- formułowanie metod i zasad postępowania z osobami niesłyszącymi,
- zajmowanie się swoistościami komunikacji osób z wadą słuchu i jej uwarunkowaniami biopsychospołecznymi,
- opracowanie podstaw merytorycznych terapii mowy.
praktyczna
Cel szczegółowy:
- terapia mowy osób z różnymi rodzajami i stopniami zaburzeń słuchu,
- diagnoza, na podstawie której różnymi technikami pracy logoterapeutycznej usprawnianie, korygowanie, kompensowanie funkcji psychomotorycznych jednostki,
- profilaktyka pierwotnych i wtórnych zaburzeń wynikających z uszkodzenia słuchu,
- organizowanie pomocy i poradnictwa rodzinnego.
prognostyczna
Cel szczegółowy:
- przewidywanie tendencji rozwojowych jednostki,
- opracowywanie dróg postępowania logoterapeutecznego.
usługowa
Cel szczegółowy:
- przygotowanie specjalistów dla potrzeb terapii i diagnozy surdologopedii.
Zadania szczegółowe surdologopedii:
- Wychowanie lub rozwijanie różnych sposobów komunikowania się, czyli umiejętności nadawania i odbierania tekstów słownych, pisemnych lub sygnalizacyjnych dzieci z wadą słuchu, czyli przygotowanie do swobodnego porozumiewania sie z otoczeniem.
- Kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym.
- Doskonalenie wyrazistości wypowiedzi i terapia rozumienia tekstów słownych przez osoby ogłuchłe po 5 r. ż.
- Eliminowanie zachowań zakłócających proces komunikowania się oraz kształtowanie wszechstronnego i zintegrowanego rozwoju psychomotorycznego.
- Ustalenie i weryfikowanie kompleksowej diagnozy.
- Pomoc i poradnictwo rodzinie.
- Organizowanie współpracy i współdziałania ze specjalistami wspierającymi rozwój dzieci z wadą słuchu.