logopedia.net.pl

Przedmiot badań surdologopedii. Cel, funkcje i zadania szczegółowe

Surdologopedia (łac. surdus - głuchy, gr. logos - słowo, gr. paideia - nauka) - to dział logopedii specjalnej zajmujący się:

  • nauczaniem (kształtowaniem) mowy w wypadku jej braku lub utraty,
  • usuwaniem zaburzeń głosu,
  • usuwaniem trudności w czytaniu i pisaniu u osób z uszkodzonym narządem słuchu.

Przedmiotem badań surdologopedii jest mowa osób z wadą słuchu, a dokładniej teoria i praktyka komunikacji, jej zaburzeń w aspekcie rewalidacji tych osób.

Cel główny:

  • kształtowanie, wychowanie i terapia osób z wadą słuchu zgodnie z podstawowymi zasadami logopedii.

Funkcje surdologopedii:

  1. teoretyczna - określa podstawowe pojęcia związane z różnymi aspektami mowy, teorią informacji i komunikacji.

    Cel szczegółowy:

    • formułowanie metod i zasad postępowania z osobami niesłyszącymi,
    • zajmowanie się swoistościami komunikacji osób z wadą słuchu i jej uwarunkowaniami biopsychospołecznymi,
    • opracowanie podstaw merytorycznych terapii mowy.
  2. praktyczna

    Cel szczegółowy:

    • terapia mowy osób z różnymi rodzajami i stopniami zaburzeń słuchu,
    • diagnoza, na podstawie której różnymi technikami pracy logoterapeutycznej usprawnianie, korygowanie, kompensowanie funkcji psychomotorycznych jednostki,
    • profilaktyka pierwotnych i wtórnych zaburzeń wynikających z uszkodzenia słuchu,
    • organizowanie pomocy i poradnictwa rodzinnego.
  3. prognostyczna

    Cel szczegółowy:

    • przewidywanie tendencji rozwojowych jednostki,
    • opracowywanie dróg postępowania logoterapeutecznego.
  4. usługowa

    Cel szczegółowy:

    • przygotowanie specjalistów dla potrzeb terapii i diagnozy surdologopedii.

Zadania szczegółowe surdologopedii:

  1. Wychowanie lub rozwijanie różnych sposobów komunikowania się, czyli umiejętności nadawania i odbierania tekstów słownych, pisemnych lub sygnalizacyjnych dzieci z wadą słuchu, czyli przygotowanie do swobodnego porozumiewania sie z otoczeniem.
  2. Kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym.
  3. Doskonalenie wyrazistości wypowiedzi i terapia rozumienia tekstów słownych przez osoby ogłuchłe po 5 r. ż.
  4. Eliminowanie zachowań zakłócających proces komunikowania się oraz kształtowanie wszechstronnego i zintegrowanego rozwoju psychomotorycznego.
  5. Ustalenie i weryfikowanie kompleksowej diagnozy.
  6. Pomoc i poradnictwo rodzinie.
  7. Organizowanie współpracy i współdziałania ze specjalistami wspierającymi rozwój dzieci z wadą słuchu.